Omafietsen specialist

Menu

Ons straatbeeld over 20 jaar

Ons straatbeeld over 20 jaar

Verandering vraagt om mensen met visie en durf. Wijlen Dr. Wubbo Ockels was een mens met visie. Elon Musk, de maker van de Tesla en de kracht achter de hyperloop, eveneens. Het is geen toeval dat de Technische Universiteit Delft, waar Ockels les gaf, de hyperloop mee ontwikkelt. De visie van een superhoge snelheidstrein of bus is gebaseerd op drie principes.


1. Mensen willen zich snel kunnen verplaatsen. Liefst zonder wachttijden en files.
2. Mobiliteit kan niet langer afhangen van fossiele brandstoffen.
3. Betaalbaar en goed vervoer is belangrijk voor onze samenleving.
Een vierde, niet onbelangrijke vraag, die hier beslist bij hoort, is "Hoe past de fiets in dit plaatje?".

Elektriciteit
Onze toekomst is gebaseerd op elektriciteit. In 2037 zal iedere nieuwe wijk zijn eigen energiecentrale hebben, zijn de meeste huizen in Nederland voorzien van zonnepanelen en wordt dankzij aardwarmte het voortdurende gevecht met de kou gewonnen. Opvallend is dat, dankzij die goedkope - en ruim beschikbare nieuwe energie het vervoer veranderd is. Steden zijn ingericht op een groter aanbod aan fietsers en zijn autoluw geworden. Tussen dorpen en grotere steden, tussen wijken en stations en zelfs tussen steden onderling, zijn fietssnelwegen gebouwd. Deze worden gebruikt door mensen die zich op een elektrische fiets voortbewegen die makkelijk 70 km per uur haalt en die, dankzij slimme technologie en op grafeen gebaseerde, zonnecellen accu's worden aangedreven. Dankzij deze fietssnelwegen kun je je optimaal verplaatsen. Dankzij slimme LED-verlichting is er altijd overal licht aanwezig.

Sportief
Omdat bewegen bij de mens hoort en belangrijk is voor de gezondheid, is er ruim baan voor het fietsen als sport, als hobby of als uitlaatklep. Er wordt geen nieuwe weg meer aangelegd waarnaast geen fatsoenlijk fietspad te vinden is en die daarnaast een extra fietspad biedt voor het 'snelverkeer'. Naast de persoonlijke fiets, kennen we al heel lang de tandem. Deze gezamenlijke fiets is verder ontwikkeld en soms zie je al een echte familiefiets voorbij komen. Een vier- of vijf-persoonsfiets, die zo gemaakt is dat er een kar achter gehangen kan worden. Kinderen naar school brengen was nog nooit zo veilig en makkelijk, want als iedereen afgeleverd is, kan ma of pa de hulpmotor starten. De wereld is ingericht om te fietsen. Dat geldt ook voor de prachtige, futuristische, wielrenfietsen, waarop sportievelingen hun tochten maken. Dankzij nieuwe materialen zijn deze fietsen niet allen superlicht, maar hebben ze ook de ideale wegligging en aerodynamiek.

Snelheid
Doordat de fiets veel sneller geworden is, is de kans op ongevallen natuurlijk ook groter geworden. Helmen zijn verplicht, evenals kniebeschermers. De fietsen die zich op de fietssnelwegen mogen begeven, moeten aan de zijkanten airbags hebben en zijn voorzien van speciale schijfremmen. De politie houdt snelheidscontroles langs de fietssnelwegen, want zoals dat altijd het geval was, zijn er ook in deze tijd slimme mensen die weten hoe ze snelheid verder op kunnen voeren. Het bekende tv-programma dat beelden van snelheidsovertreders laat zien is al jaren geleden overgestapt van de autorijder naar de fietser. In het begin is het misschien een ietwat vreemd beeld om een politieagent, op een zeer herkenbare politiefiets, te zien die een snelheidsduivel achtervolgt, maar dat went snel. Evenals de nieuwe Wegenwacht, die verder is uitgebouwd en met veel kennis van zaken bij pech helpt.

220 jaar later
In 2037 bestaat de fiets 220 jaar. Ontstaan als loopfiets en bedoeld om dieren te ontlasten die ingezet werden om goederen en mensen te vervoeren, is het hét vervoermiddel van de toekomst geworden. In landen zoals Nederland en China was de fiets altijd al heel belangrijk, maar binnen het vervoer kreeg hij niet altijd de plek die hij verdiende. In 2037 heeft de fiets in alle steden voorrang. Veel plekken zijn alleen nog per fiets te bereiken. Nog nooit zijn er zoveel mensen die fietsen als sport hebben opgepakt en er zijn overal fietsparkeerplekken te vinden. Een van de grappige gevolgen is dat er in wijken weer Middeleeuwse straatjes gebouwd worden, waar je alleen te voet of per fiets doorheen kunt. Dat bespaart veel ruimte die benut wordt om het woongenot te vergroten. De auto staat buiten de wijk op centrale parkeerplaatsen. Daarnaast heeft het delen van een auto een enorme vlucht genomen, evenals het per dag huren. De opengevallen plek neemt de fiets in. Daarmee verplaats je je van en naar het werk, het station of de autoparkeerplaats. Of, gewoon omdat het gezond en leuk is.